Uwagi do zakupu Allegro – jak dostosować ofertę do potrzeb sprzedawców?

Platforma Allegro od dawna stanowiła fundament dla handlu internetowego w Polsce, promując branże wśród konsumentów, a także tworząc przystępną platformę dla rozwoju działalności e-commerce. Gromadząc bardzo liczną bazę użytkowników i podążając za nowoczesnymi rozwiązaniami, serwis ten utrzymał pozycję lidera przez lata, do dziś pozostając najbardziej rozpoznawalnym marketplace na polskim rynku.
Istotnym elementem tego sukcesu jest przystosowanie do potrzeb klientów, które pozwoliło wzbudzić tak znaczne zainteresowanie serwisem. Ponad 20 milionów użytkowników jest wysoce korzystne także dla sprzedawców, którym o wiele łatwiej odszukać potencjalnego klienta, nawet przy stosunkowo licznej konkurencji. Istnieje wiele strategii walki o zainteresowanie kupującego, dlatego sprzedawca nastawiony na rozwój powinien dobrze przygotować się do działalności na Allegro.
Sposoby na spersonalizowanie oferty na Allegro – o czym należy wiedzieć?
Od kiedy Allegro wprowadziło nowe, ustandaryzowane szablony, poziom potencjalnych modyfikacji, jakie mógł wprowadzić sprzedawca, znacznie się zmniejszył. Pozytywne strony tej zmiany jednak znacznie przeważyły jej ograniczenia, ponieważ cały proces stał się szybszy i łatwiejszy, a przede wszystkim bardziej czytelny dla samych kupujących, którzy nie musieli już nawigować po różnych układach opisu i szukać konkretnych danych sklepu, którego ofertą się zainteresowali.
Pomimo tych zmian sprzedawca nadal ma dużą kontrolę nad wyglądem własnych ofert i powinien dołożyć wszelkich starań, aby te prezentowały się jak najlepiej. Tytuł, opis, dołączone zdjęcia i pozostałe elementy takiej strony stanowią wizytówkę sklepu i odgrywają znaczną rolę w decyzji użytkownika o dodaniu przedmiotu do koszyka, a także ogólnej klikalności wystawianego produktu, czyli pierwszej, często podświadomej odpowiedzi konsumenta. Co więcej, istnieją różnice w prezentacji asortymentu zależne od kategorii, w której ten się znajduje, na co sprzedawca Allegro również musi zwrócić należytą uwagę.
Do czego służą uwagi do zakupu Allegro?
W niektórych sytuacjach nie da się określić wszystkich istotnych informacji bezpośrednio w opisie, ponieważ przedmiot jest w pewnym stopniu spersonalizowany i wymaga skomunikowania się z klientem, aby zdeterminować np. część jego parametrów bądź wygląd. Ważne informacje związane z zamówieniem mogą być zakomunikowane przy pomocy uwagi do zakupu Allegro, co stanowi wygodniejszy i lepiej uregulowany sposób od indywidualnej, prywatnej wiadomości.
Jeśli sprzedawca potrzebuje od kupującego dodatkowych informacji, pole uwagi do zakupu Allegro może zostać ustawione jako obowiązkowe. Rzecz jasna, taka konfiguracja wymaga określenia, jakie dane musi podać klient przy zamówieniu – w przeciwnym wypadku nie ma gwarancji, że tak uzyskane informacje będą realnie przydatne. Czasem takie informacje, chociaż pomocne, nie są niezbędne, dlatego przy tworzeniu bądź edycji oferty można jednak określić, czy brak podania uwagi do zakupu Allegro pozwoli użytkownikowi kontynuować zamówienie, czy nie.
Jak spełnić oczekiwania klienta na Allegro?
Czytelna i zorganizowana oferta to dopiero pierwszy krok w przystosowaniu oferty sklepu do potrzeb i oczekiwań internautów, którzy dokonują zakupów na Allegro. Dobry sprzedawca musi zadbać nie tylko, aby jego asortyment atrakcyjnie się prezentował, ale także o jego faktyczną atrakcyjność pod względem jakości, cen oraz szeroko rozumianej sprawności obsługi. Zadowolenie kupującego oznacza, że łatwiej skłonić go do późniejszych zakupów, a retencja klienta, nawet na internetowych marketplace, stanowi klucz do długoterminowego budowania marki i finansowego sukcesu w e-commerce.
Zaleca się także obserwować strategie bezpośredniej konkurencji na platformie, a szczególnie tych sprzedawców, którzy oferują zbliżone bądź nawet identyczne produkty. Z uwagi na to, że platforma pozwala klientom skorzystać z automatycznego porównania cen, nawet niewielkie różnice mogą być determinującym czynnikiem przy zakupach. Należy jednocześnie podkreślić, że cena to zaledwie jeden z wielu elementów, jakie wpływają na odbiór oferty przez klienta – jako inne, kluczowe kwestie można podać:
- marketing i promocję produktu,
- schludną i czytelną prezentację oferty,
- rozpoznawalność i zaufanie do marki,
- pozostały asortyment (klienci Allegro często kupują więcej produktów od tego samego sprzedawcy),
- dostępne opcje przesyłki,
- wybór różnych wariantów przedmiotu.
Jak widać, jest to dość złożone zadanie, a przed nowym sprzedawcom na Allegro czeka wiele wyzwań. To ważne, aby pozostać jednak elastycznym i na bieżąco dostosowywać swoją ofertę do zmian na rynku oraz samej platformie, gdyż pozwoli to utrzymać przewagę nad konkurencją. Ogromnym wsparciem okaże się także wyspecjalizowane oprogramowanie e-commerce, które pozwoli zintegrować wiele kont Allegro, a także innych sklepów i platform sprzedażowych, aby zarządzać nimi z jednego widoku. System Apilo jest sprawdzonym rozwiązaniem w tym zakresie, pozwalając przyspieszyć i zautomatyzować wiele elementów zarządzania e-handlem, co w dzisiejszych realiach tej branży można uznać za standard.